Teknologisk literacy

Denne bog handler om at undersøge, hvad teknologier erkan og gør i vores samfund og især i skolen. Når vi bruger de tre verber, ’er’, ’kan’ og ’gør,’ skyldes det, at teknologier ikke er det, de gør.

Lektørudtalelse, DBC af Henrik Munch Jørgensen

En af de bøger man ikke lægger fra sig før endt læsning

Literacy-begrebet har ændret sig i takt med de digitale teknologiers indtog. Før handlede literacy om tekster. Nu handler det også om bl.a. levende billeder, lyde og multimodale tegn. Bogen undersøger denne udviklings betydning for samfundet, skolen og for selve undervisningen. For lærere og lærerstuderende.

Det er en virkelig interessant bog. En af de bøger man ikke lægger fra sig før endt læsning. En bog, som klæder undervisere godt på til at kunne undervise i en multimodal, digital verden.

Virkelig velskrevet og interessant udgivelse for alle med engagement i undervisning og dannelse af børn og unge. En oplagt grundbog til læreruddannelsen, som også bør stå på hylden på lærerbibliotekerne og folkebibliotekerne.

Folkeskolen.dk – Kristian Nøhr Jensen

sætter gang i de yderste hårsække og introducere interessante vinkler og perspektiver på debatten om teknologier

“‘Teknologisk literacy’ er en til tider tung akademisk bog, der har en forkærlighed for svære begreber og krøllede sætninger. Det til trods lykkedes bogen med at sætte gang i de yderste hårsække og introducere interessante vinkler og perspektiver på debatten om teknologier i hverdagen, i uddannelsesinstitutionerne og i samfundsmæssige organer. Især kapitlet om literacy er på mange måder befriende, idet at de sætter hegnspæle op og giver en ramme for analyse og vurdering af feltet.”

Kai Pedersen, Specialpædagogisk månedsblad

Teknologisk literacy bringer os på fornemmeste vis ind i det 21. århundrede , bravo!

“Jeg har savnet denne bog, specielt fordi jeg er vokset op i en tid hvor ordet literacy ikke eksisterede. Bogen “Teknologisk literacy” bringer os på fornemmeste vis ind i det 21. århundrede , bravo!

De særdeles kompetente forfattere, johannes Fibiger og Uffe Lyngdal Sørensen, fortæller i et levende og let forståeligt sprog samt en god layout om teknologisk literacy. Bogen spænder vidt fra Aristoteles og til David Sax. Jeg er blevet meget klogere på teknologisk literacy. En bog der ikke bør mangle på nogen uddannelsesinstitution”.

Specialpædagogisk månedsblad, 2022