Artikel & Kapitel
Jeg skriver fra tid til anden en artikel eller et indlæg til publicistiske medier. Andre gange et kapitel i en andens bog eller antologi.
Modeltekst og lydteater
Modeltekst til “Modalitet i lydfortællinger” I: Multimodalitet 1.-6. klasse : analyse og produktion i et socialsemiotisk, scenariedidaktisk perspektiv
Tings-orienteret undervisning
I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift (Peer reviewed)
Undervisningens indhold, og den læring der knytter sig til undervisningen, må sættes fri. Det kræver, er artiklens argument, at man betragter undervisningens indhold som frie ting.
Forskere: Begrænset brug af mobiler lærer også eleverne om teknologi
Artikel i Politiken, 2018.
Det, at komme en ting nær, kræver paradoksalt nok, ifølge Heidegger, en vis afstand til den: Man må sætte den fri af dens normale brug. Og det er netop, hvad vi gør i skolen: Vi sætter tingene fri af deres normale brug og lader eleverne eksperimentere med dem.
Object-Oriented Education
I: NERA 2017 – Learning and education – material conditions and consequences (Peer reviewed)
Based on Object-‐Oriented Philosophy (Harman 2005, Boogost 2010) it is argued that school must be a suspension of the order and answers we have created in our anthropocentric perception of the world, a suspension that frees the objects from the responses and preconceptions that we have laid down upon them.
Flipped-maskiner – om relationerne mellem produktion, distribution og didaktik
I: Schunk, Anders: “Flip din undervisning”, Turbine Akademisk 2016
Med afsæt i et objekt-orienteret perspektiv på relationerne mellem underviser, studerende, teknologi og et operativt konstruktivistisk syn på læring og undervisning giver kapitlet et bud på, hvorfor produktion og distribution ikke kan adskilles i arbejdet med Flipped Classroom-koncepter
Fyrtårne i et landskab af læremidler – en strategi for formidling og videndeling
I: Læringscentret – rum med udsigt særnummer 2013
Når skolebiblioteket eller læringscenteret i stadig større grad tiltænkes rollen som omdrejningspunkt for pædagogisk udvikling på den enkelte skole, så kræver det, at man tager skridtet væk fra udelukkende at være et sted for forvaltning af materialer.
Opgaven rummer nu også formidling i form af vejledning i, systematisering af og erfaringer med læremidler. At kunne håndterer et så komplekst og evigt voksende ”læremiddellandskab”, som vi ser i dag, kræver at bibliotekarerne melder både it-vejleder, lærere og elever aktivt ind i kampen.
In bed with SkoleIntra
I: Fem år med SkoleIntra
Der findes mange programmer med stort læringspotentiale, som kan samarbejde med SkoleIntra. Artiklen viser konkrete eksempler på, hvordan man får gratis programmer og SkoleIntra til at arbejde sammen.
Boganmeldelser med mobilen
I: Fem år med SkoleIntra
Ofte er oplevelsen af at læse en bog meget mere, end det er muligt at referere på skrift. Dine elever kan lave spændende boganmeldelser ved at anvende deres mobil og ElevIntra
Skolebladet som Webcast – et levende billede af organisationen
I: Fem år med SkoleIntra
Skolen kan lave et spændende skoleblad som Webcast med video og lyd. Artiklen viser trin for trin, hvordan du gør
En fælles elevrådsportal med SkoleIntra
I: Fællesskab og faglighed med SkoleIntra
I Fredericia kommune har man i nogle år arbejdet på tværs af skolernes elevråd ved at samles omkring elevrådstopmøder. Kreativ brug af SkoleIntras Fællesnet og ElevIntra, har øget kommunikationen og udbyttet af elevrådsarbejdet.
Podcasting med SkoleIntra
I: Fællesskab og faglighed med SkoleIntra
Med mobiltelefoner har de danske skoleelever mere computerkraft i hænderne, end det der landsatte de første mennesker på månen. Alt for sjældent udnyttes dette potentiale i undervisningen.